Monday, 2 May 2016

CERPEN SERIES : MUZIK CINTA (3)



BAB 10

          “Baiklah semua ini adalah persembahan istimewa dan merupakan persembahan penutup yang akan dipersembahkan oleh pelajar yang kita semua minat..terimalah persembahan Daiyan Darwisy.”
            Lampu di tutup dan apabila dinyalakan di atas pentas Daiyan Darwisy atau hanya dikenali sebagai Daiyan sudah berdiri di tengah pentas sambil memegang biola.
           Pelajar perempuan bersorak memanggil nama Daiyan manakala Harraz yang melihat memandang tajam ke arah Daiyan. Daiyan mula memainkan violanya dan membuatkan orang ramai terpaku dengan ketampanannya dan kehebatannya bermain viola.     Lagu yang dimainkan sangat mengusik hati.
           Dibahagian chorus lagu yang dimainkan lampu dipasang pula di tempat Isha yang sudah duduk di hadapan piano. Dia menyambung memainkan lagu yang sama di mainkan oleh Daiyan.            Semua terpaku melihat Isha yang sedang ralit bermain piano. Laju jari-jemarinya berlari di atas piano itu. Sama sekali tidak menyangka Isha yang ketinggalan zaman mampu menjadi secantik itu dan kehebatannya bermain piano.
           Harraz terpegun melihat Isha. Lagu yang dimainkan Isha adalah sama dengan lagu yang didengarnya di bilik muzik tempoh hari. Adakah Isha orang memainkan lagu itu pada hari itu?
Manakala The Ladies cemburu melihat kecantikkan Isha pada malam itu. Mereka sama sekali tidak menyangka Isha mampu menjadi secantik itu dan dapat membuat persembahan bersama dengan Daiyan lelaki idaman pelajar wanita di kolej itu.
             Fira merakamkan persembahan Daiyan dan Isha. Dia juga terpegun melihat Isha bermain piano. Selama dia berkawan dengan Isha sama sekali dia tidak Isha pandai bermain piano. Sangkanya Isha akan bernyanyi disebabkan suaranya yang lunak merdu itu. Rupanya Isha masih mempunyai bakat terpendam.
            Persembahan mereka berdua mendapat tepukan yang gemuruh daripada orang ramai. Daiyan menggamit Isha merapatinya dan berdiri bersama-sama di tengah pentas. Mereka melihat Isha yang cantik berdiri di sebelah Daiyan yang tampan.
          “Wah..hebat sungguh persembahan daripada mereka berdua..Betul tak” ujar Hanim selaku pengerusi majlis. Soalan Hanim disambut dengan sorakan daripada pelajar-pelajar.
          “Okay..apa kata kita borak sikit dengan Daiyan dan pasangannya. Menurut borang yang diisi oleh Daiyan, Daiyan akan membuat persembahan solo tetapi pada malam ini Daiyan telah membawa pasangannnya. Boleh tak Daiyan memperkenalkan wanita di sebelah ini” ujar Hanim. 
           Soalan yang ditanya seperti ditanya oleh wartawan pula rasanya. Isha menahan senyum.
          “Baiklah sebelum ini saya ingin menucapkan terima kasih kepada semua yang memberi sokongan terhadap persembahan yang kami lakukan. Kalau semua nak tahu wanita disebelah ini adalah merupakan satu-satunya adik kesayangan saya Daiyana Darwisya.” Daiyan memeluk bahu adiknya.
           Orang ramai terdiam apabila mendengar apa yang diperkatakan oleh Daiyan. Mereka sama sekali tidak tahu Daiyan mempunyai adik di kolej mereka dan Isha yang merupakan adik kepada Daiyan mermbuatkan mereka terkejut. Harraz dan Zariff juga terkejut. Maknanya Isha juga merupakan anak kepada pemilik kolej mereka.
          “Macam mana perempuan tu boleh jadi adik kepada Daiyan pula”bisik Fisha kepada Katrina.
          “Dah memang dia adik Daiyan tu nak buat macam mana. Tak kan tak percaya pula. Tengoklah nama mereka tu. Daiyan Darwisy dan Daiyana Darwisya. Kan lebih kurang” balas Fira yang mendengar apa yang dibisikkan oleh Fisha.
          “Habislah kita. Sudahlah kita kutuk-kutuk dia sebelum ni.” Balas Katrina.
          “Hah..tulah kau. Isha tu tak macam korang. Berlagak. Korang bertiga kutuk-kutuk dia pun dia buat tak tahu. Tak adanya nak mengadu dekat papa dia. Kalau akulah aku dah report kat bapak aku biar korang ni kena hukuman” Fira sengaja menakut-nakutkan The Ladies.
          “Saya tahu ramai yang mengenali adik saya tetapi ramai yang tak tahu hubungan kami. Saya membuat persembahan ini adalah disebabkan ingin memperkenalkan adik saya kepada orang ramai kerana saya tahu disebabkan adik saya tak pandai bergaya dia selalu dikutuk tanpa mengetahui siapa dirinya yang sebenar. Saya sudah semester akhir manakala adik saya baru semester tiga. Lepas ni saya tak mampu tengokkan adik saya sebab saya sudah habis belajar.”
          “Adakah itu sebab kenapa Daiyan memperkenalkan Isha” soal Hanim lagi.
          “Ye saya. Adik saya ni jenis yang tak berapa pandai nak lawan kata orang. Lembut sangat sampai orang pijak kepala dia” ujar Daiyan berterus-terang. Seusai berkata begitu dia mendapat cubitan daripada Isha.
          “Boleh saya tahu kenapa Isha tak berterus terang tentang siapa diri Isha sebenarnya.”
          “Bagi saya tak perlu rasanya saya nak kenalkan diri saya sebagai anak kepada pemilik kolej dan adik kepada Daiyan Darwisy. Saya tak nak orang kawan dengan saya disebabkan saya ada hubungan dengan siapa dan disebabkan kekayaan yang kami miliki”
          “Buktinya dari awal semester saya cuma ada seorang sahaja kawan baik iaitu Fira. Tetapi Fira kawan baik saya semenjak dari sekolah lagi. So untuk masa sekarang tak ada yang kawan dengan saya. Malah selalu mengutuk saya adalah.”
          “Dan kalau boleh selepas ini saya tak nak orang hormatkan saya disebabkan siapa saya sebenarnya. Saya cuma nak orang yang ikhlas berkawan dengan saya. Yang mampu bergembira dan bersedih bersama saya dan tegur kesalahan saya kalau saya buat salah bukannya diamkan sahaja. Saya tak nak orang macam tu jadi kawan saya.” Harraz terkejut. Dia yakin Isha tujukan ayat terakhir itu pada dia.
           Isha menarik tangan abangnya ke belakang pentas.
          “Betul ke apa yang kita buat ni”soal Isha.
          “Betullah ni. Jangan risaulah. Abang tak nak mereka tu kutuk-kutuk Isha lagi. So selepas ni jangan nak out dated sangat pakai pakaian. Mama papa beli baju cantik-cantik buat apa simpan kat wardrobe tu. Nak buat perkasam.”tegas Daiyan Darwisy.
          “Yelah-yelah.”
          “Isha…abang Wish hebatlah korang punya persembahan tadi. Kenapa selama aku kawan dengan kau dari sekolah aku tak pernah tahu kau pandai main piano” soal Fira.
          “Alahh tak perlu lah aku nak heboh aku pandai main piano. Aku tak suka berlagaklah”
           'Kau je ke Fira. Harraz tak cakap apa-apa ke. Soalan tu tidak mampu Isha menanyakan.'
          “Macam ni lah adik abang” Darwisy menggosok kepala Isha.
          “Apa ni abang. Habislah kusut rambut Isha”marah Isha.
          “Dah..tak payah lawa-lawa sangat. Majlis dah habis dah pun.”
          “Okaylah Isha jumpa hari Isnin. Aku balik dulu. Dah lewat sangat ni. Zariff pun dah tunggu aku tu.”
          “Jom balik bang. Rimaslah pakai baju ni”kata Isha.
          “Baru kejap dah rimas”perli Darwisy.
          “Abang apa tau. Abang cuma pakai baju Isha ni. Cubalah kalau hebat sangat.”sindir Isha.
          “Abang no hal”
          “Okay fine. Lepas Isha basuh baju ni abang kena pakai baju ni”tegas Isha.
          “Isha ni..abang gurau dengan Isha je pun. Tu pun nak ambil serius. Tak payahlah. Abang usik je”
          “Isha tak nak tau yang pastinya abang kena pakai. Dah jom balik”
           Darwisy menepuk dahi. Mereka tidak menyedari kelakuan mereka dilihat oleh Harraz.


BAB 11

          “Tasha, abang nak tanya pendapat Tasha lah. Boleh tak?” soal Harraz.
          “Pendapat apa”
          “Macam ni..Tasha tahu kan abang suka kan Kak Isha?” Tasha mengangguk.
          “So?”
          “Abang dah buat salah dengan Isha.”
          “Wait..Cuma abang cerita dari mula macam mana.” Isha menumpukan perhatian pada Harraz.
          “Hari tu masa abang nak luah perasaan abang, abang nampak Isha jalan sambil paut lengan lelaki kat kolej. Abang cemburu. Abang ingat dia dah ada kekasih. Lepas tu abang dah tak ambil tahu pasal dia. Bila Isha telefon abang tak angkat. Mesej dia pun abang tak reply. Abang anggap dia dah ada kekasih tetapi masih nak berhubung dengan abang.”
          “Abang tak tahu kenapa abang rasa nak sakitkan hati dia dengan anggap dia tak wujud kalau dia ada berdekatan dengan abang. Abang keluar dengan Melissa. Makan semua dengan Melissa.”
          “Agak-agaklah. Dah tak ada orang lain gamaknya. Carilah perempuan yang baik sikit perangai”tempelak Tasha.
          “Masa tu abang nampak Melissa je yang boleh bantu abang”
          “Yelah. Sambung cerita”
          “Lepas tu masa majlis makan malam hari abang baru tahu. Lelaki yang Isha paut lengan tu abang kandung dia. Mereka tu anak pemilik kolej abang. Macam mana ni Tasha, abang dah salah sangka dengan Isha. Abang tuduh yang bukan-bukan tanpa Isha ketahui”
          “Tulah abang. Bertindak tak guna otak. Lain kali tanyalah dulu. Ni tak main tuduh je. Kalau Kak Isha tau abang anggap dia macam tu habislah” sengaja Tasha berkata begitu. Ingin lihat reaksi abangnya.
           “Aduhhh..macam mana ni Tasha. Abang nak buat apa?”soal Harraz bagaikan buntu dengan masalah sendiri.
          “Tu pun nak tanya Tasha. Abang ni kalau dah salah abang pandai-pandailah abang minta maaf. Jumpa Kak Isha depan-depan. Jangan mesej atau telefon pula. Nanti dia ingat abang main-main je ke mana tau kan”
           “Macam tu ke. Tak payah bagi hadiah.”
           “Ikut abanglah nak bagi Kak Isha hadiah ke tak”
           “Ohhh..okaylah macam tu. Thanks Tasha. Nanti abang belanja Tasha tau” ujar Harraz ceria.


BAB 12

          “Assalamualaikum” seorang pelajar lelaki berdiri di tepi meja Isha dan Fira.
          “Waalaikumussalam. Ye cari siapa”soal Fira.
          “Nama akak Isha kan. Ada orang nak jumpa akak. Dia tunggu kat parking kereta” Isha segera berdiri. Siapa pula yang hendak bertemu dengannya pada hari itu.
          “Dik, lelaki ke perempuan yang nak jumpa akak tu” soal Isha.
          “Lelaki kak. Dia tunggu akak kat luar”pelajar lelaki itu tersenyum sebelum beredar.
          “Siapa yang nak jumpa aku tu Fira”
          “Manalah aku tau. Ingat aku pandai teka-teka ni. Dahlah kau pergi jumpa dia dulu.”
          “Okaylah macam tu. Kau balik dululah. Nanti apa-apa hal aku text kau”
           Isha berjalan dari perpustakaan ke tempat letak kenderaan. Dia mencari-cari lelaki yang ingin berjumpa dengannya. Pelajar yang berada di disitu diperhatikan ole Isha. Dia tidak menampak seorang pun yang dikenalinya. Rasa menyesal pula dia datang ke situ.
          “Isha”panggil Harraz ketika Isha berkira-kira untuk beredar dari situ.
           Isha berpaling melihat Harraz. Kenapa Harraz ingin berjumpa dengannya. Rasa sakit hatinya dengan Harraz masih belum hilang. Selepas seminggu kejadian di majlis makan malam itu Harraz masih tidak menghubunginya.
Isha terus beredar dar situ. Tidak mahu melihat Harraz.
          “Isha tunggulah”
          “Awak nak apa ni. Saya banyak kerja nak buat lagi. Taka da masa nak layan awak”
          “Saya..saya…”
          “Awak nak apa..”suara Isha makin meninggi.
          “Saya nak minta maaf dekat awak” ujar Harraz terkejut.
          “Minta maaf? Awak nak minta maaf sebab apa ye. Awak ada buat salah dengan saya ke?” soal Isha.
          “Ikut Harraz keluar kejap”pinta Harraz.
          “Buat apa saya nak ikut awak pulak. Saya tak ada masa. Apa yang awak nak katakan awak boleh mesej saya je. Ke awak dah buang nombor saya. Awak boleh minta dekat Zariff no saya”
          “Maaf saya ada kerja” Isha meninggalkan Harraz. Dia belum bersedia hendak keluar bersama Harraz. 


bersambung lagi.... :)

2 comments:

  1. thanks sis..smbung ag ye nnti..xsbar nk tnggu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks sis..sudi baca..part 4 sy dh post..tggu beberapa lagi part ye :)

      Delete

- Assalamualaikum...sila tinggalkan komen.
-Kalau suka like or share ok :)
-Segala teguran akan diterima
-Segala comment akan dibalas kalau ada kelapangan..

TERIMA KASIH..Jangan lupa singgah sini lagi ye :D