Friday 6 May 2016

CERPEN SERIES : MUZIK CINTA (6)



BAB 19

           Harraz cepat-cepat masuk ke dalam bilik selepas makan malam bersama dengan papanya. Dia mahu menghubungi Isha dan ingin memohon maaf kepada tunang kesayangannya.  Tengah hari jenuh dia menelefon tunang kesayangan, tetapi tiada jawapan daripada Isha. Tahulah dia Isha sedang merajuk dengannya
           Harraz mendail nombor telefon Isha. Pada cubaan pertama, panggilan tidak bersambut oleh Isha. Isha menjawab panggilan Harraz pada kali yang ketiga selepas Harraz masih tidak berputus asa untuk cuba menguhubunginya.
             “Hello”perlahan sahaja suara Isha seperti tidak mahu bercakap dengannya.
             “Sayang…” Isha mendiamkan diri apabila mendengar perkataan sayang.
             “Sayang…” panggil Harraz lagi apabila Isha masih senyap   
             “Sayang..please jangan macam ni. Say something to me please”rayu Harraz. Tidak betah apabila dia tidak mendengar suara Isha.
             “Awak nak apa ni? Saya penat ni nak tidur ”
             “Janganlah buat abang rasa bersalah macam ni. Panggilan pada abang pun dah bertukar. Jangan macam tu sayang.” Pujuk Harraz lagi. Isha jarang tarik muka dengannya. Cukuplah dulu sekali dia pernah buat silap sehingga mengambil masa untuk memujuk dan meminta maaf kpada Isha.
              “Awak nak cakap apa sebenarnya ni?” soal Isha lagi.
              “Abang nak minta maaf dengan Isha. Bagilah abang jelaskan apa yang berlaku. Bolekan sayang” pinta Harraz. Dia tidak mahu Isha lama-lama merajuk dengannya.
           “Nak minta maaf pasal apa. Tolong cepat sikit”
           “Okay..abang mengaku abang keluar dengan Melissa just untuk makan je tadi, tapi memang abang masa tu tak sedar bila dia pegang tangan abang. Fikiran abang lost, abang fikirkan mama.” Ujar Harraz memberitahu perkara yang sebenar.
          “Kenapa dengan mama”soal Isha apabila Harraz menyebut nama bakal mak mertuanya.
           “Mama masuk hospital. Tasha jumpa mama pengsan di dapur.”
           “Kenapa abang tak bagitahu Isha. Kalau tidak Isha boleh pergi lawat mama” suara Isha kedengaran serius.
            Walaupun begitu, Harraz tetap tersenyum apabila mendengar Isha membahasakan semula dirinya abang. Gembira mendegar panggilan itu. Mungkin Isha tidak sedar dia sudah menukar panggilan semula.
             “Abang nak jumpa Isha esok boleh. Abang ambil Isha di rumah okay. Jangan marah abang lagi eh sayang. Please. Abang rayu pada Isha.”
              Isha tergamam. Suara Harraz sedih. Apa Harraz benar-benar risau jika Isha merajuk dengannya.
            “Okay, Isha maafkan dan esok banyak benda Isha nak tanya abang.” Isha mengalah. Mungkin benar dia patut mendengar semua penjelasan Harraz terlebih dahulu.
           “Isha nak abang ambil Isha pukul berapa.”
           “Abang ambil Isha dalam pukul 11 boleh? Sebelum tu abang sarapan kat rumah dulu.” Ujar Isha.
           “Boleh sayang”
           “Okaylah kalau macam tu. Kita jumpa esok”
            Setelah memutuskan panggilan, Harraz berbaring di atas katil. Tidak sabar mahu menjumpai kekasih hati. Setelah difikirkan semula, disebabkan kecuaiannya sendiri Isha merajuk dengannya. Macam mana dia boleh tidak sedar apabila Melissa memegang tangannya. Mungkin dia terlalu risaukan mama sehingga tak sedar apa yang berlaku dan dikejutkan dengan bunyi benda yang jatuh terpecah.
                Bila dia melihat apa yang berlaku, betapa terkejutnya dia apabila melihat Isha yang memandang tajam kepadanya.  Dia berharap sangat pada hari esok Isha tidak akan bermasam muka dengannya lagi.


BAB 20

          Isha meminta Harraz membawa mereka ke taman ampang hilir. Untung sahaja cuaca pada hari tu tidak terlalu panas. Walaupun hampir masuk ke tenagh hari masih lagi ramai orang yang berasa di situ. Mereka mengambil tempat di kerusi yang berada di bawah pokok.
          “Kenapa diam sahaja” Harraz menegur Isha. Sejak dari dalam kereta lagi Isha mendiamkan diri. Ditanya sepatah jawab sepatah. Agak lama dia menunggu. Memang Isha tidak akan memulakan perbualan antara mereka.
          Isha menggeleng. “Cakaplah dulu” Isha memandang Harraz. Harraz semakin bertambah kacak.
           Harraz tersenyum memandang Isha apabila Isha tidak lepas dari memandang wajahnya. “Kenana tengok abang macam tu?” soal Harraz.
           Isha menunduk. Malu apabila Harraz menangkap pandangan matanya yang jatuh ke wajah kacak itu.
          “Isha masih marahkan abang ke”soal Harraz. Dia masih dapat merasakan betapa dinginnya Isha apabila bercakap dengannya.
           “Abang minta maaf sayang.”pohon Harraz. Dia memandang wajah Isha yang berada disebelahnya.
           “Isha ada terlepas apa-apa ke”soal Isha. Dia melemparkan pandangan ke tasik dihadapan mereka.
           “Maksud Isha apa”
           “Yelah lima hari tak call tak mesej Isha.Kalau busy sekali pun mesejlah bagi tahu.  Abang juga yang cakap macam tu kat Isha kan. Tapi sekarang abang yang buat. Balik sini pun tak cakap?  Lepas tu nampak pula dengan Melissa. Pegang tangan lagi. Mama masuk hospital pun Isha tak tahu. Ataupun abang ada hubungan dengan Melissa?” Isha menembak Harraz dengan pelbagai soalan.
             Harraz tahu dia telah melakukan kesalahan dengan Isha. Memang dia yang menetapkan syarat begitu. Dan dia rasa bersalah telah memungkiri janji itu.
              “Abang minta maaf. Lately ni memang abang busy sangat sampai terlupa nak mesej Isha. Tapi seriously abang memang tak ada apa –apa hubungan dengan Melissa. Masa abang ada kat hospital Melissa ada sekali dengan mak ngah dan dia cuma teman abang makan je”
              “Yelah tu..”
              “Betul sayang. Okay macam ni. Abang sekarang busy dengan assignment memang tak sempat nak mesej Isha. Abang tak rancang pun nak balik semalam. Tasha call abang kata mama masuk hospital. Abang Malik jumpa mama pengsan di halaman rumah. Abang rushing balik sini naik flight paling awal. Sampai-sampai terus abang pergi hospital. Papa cakap jangan bagitahu Isha sebab mama dah boleh keluar dari hospital. Mama cuma terlampau penat.” Harraz menerangkan segalanya.
               “Isha” sapa Harraz sepatah. Tiada jawapan daripada Isha.
               “Isha..percaya cakap abang. Abang tak tipu” ujar Harraz.
               “Betul ni abang tak ada perasaan pada Melissa” cemburu Isha.Bukan dia tidak perasan pada hari Isha nampak Harraz dan Melissa, Melissa juga melihat dia. Malah Melissa sempat melemparkan senyuman sinis sambil memegang tangan Harraz.
          “Betul abang tak tipu”Harraz memberikan senyuman ikhlas apabila Isha memandangnya, tahulah dia Isha tengah cemburu dengan Melissa. Tapi cemburu kan tanda sayang?
          “Okaylah, Isha percaya” Isha cuba mempamerkan senyuman. Dia perlu yakin dengan Harraz, tambah-tambah Harraz bakal menjadi suaminya. Lelaki yang teramat dia sayangi selain papa dan abangnya.
          “Thanks sayang” ucap Harraz. Gembira. Tidak sanggup jika Isha merajuk lama-lama dengannya.
           “Sama-sama. Isha nak jumpa mama boleh” pinta Isha.
           “Boleh sayang. Bolehlah Isha tolong abang pujuk mama supaya ambil pembantu rumah.”
           “Kenapa pula abang”
            “Doktor cakap mama pengsan sebab terlampau penat. Mana taknya semua kerja dekat rumah mama yang buat. Mama tak suka ada pembantu. Dia lagi suka buat kerja sendiri katanya, lagi puas sebab dapat bergerak daripada duduk goyang kaki je. Kalau ada pembantu bolehlah tengokkan mama. Semalam nasib baik Abang Malik balik cepat lepas hantar papa ke pejabat. Tasha pula sibuk study.”
             “Bila papa, abang dengan Tasha cadangkan suruh ambil pembantu mama tak nak. Abang harap Isha dapat bantu abang pujuk mama”terang Harraz. Wajah Isha direnung lembut.
             “InsyaAllah, Isha akan bantu abang pujuk mama. Jangan risau okay.”pujuk Isha. Senyuman manis Isha mendapat balasa daripada Harraz.
              “Abang rindu Isha. Isha tak rindu abang ke?”soal Harraz.
              “Mestilah rindu, kalau tak Isha tak adalah nak marah kenapa abang tak mesej Isha.” Bibir comel Isha mula berkata-kata. Harraz tersenyum.
              “Isha, apa kata lepas sayang habis degree kita kahwin dulu nak tak.” Cadang Harraz.
              “Tapi kan Isha nak sambung study lagi sama macam abang.”
               “Isha sambunglah study dekat tempat abang. Kalau kita kahwin boleh tinggal sama. Abang boleh jaga Isha. Abang izinkan Isha sambung study walaupun kita dah berkahwin. Macam mana, setuju tak. Kita boleh sambung belajar sama-sama sampai ke peringkat yang lebih tinggi.”
               Isha memikirkan cadangan yang diberikan oleh Harraz.
               “Okay,   Isha setuju tapi Isha kena bincang dengan family Isha. Kalau mereka tak bagi macam mana?”
               “Kalau family Isha tak bagi kahwin awal tak apa, abang sanggup tunggu Isha.”
               Isha mengangguk. Bersetuju dengan apa yang dikatakan oleh Harraz. Papa, mama dan Abang Wish mestilah setuju sebab semasa Isha bertunang dulu mereka pernah bertanyakan pada Isha kenapa tak kahwin sahaja dulu.
               Jika Isha mengatakan hal itu sudah semestinya mereka akan bersetuju. Isha tergelak kecil. Memikirkan bahawa dia akan berkahwin tidak lama lagi. Berkahwin dengan lelaki yang dia cintai sepenuh hatinya.
               “Hei..kenapa gelak ni. Ketawakan abang eh”
               “Tak adalah. Isha tengah fikir tak lama lagi lah kita nak kahwin kalau family Isha setuju kan.”
               “Abang tak sabar nak tempuh hidup baru bersama Isha.” Isha tersenyum mendengar apa yang dikatakan oleh Harraz.
              “Nah..balik nanti abang nak Isha dengar ni.” Harraz memberikan sekeping cd kepada Isha.
              “Apa ni. Bagi tahulah.”ujar Isha teruja.
              “Kalau abang bagitahu tak surprise lah sayang. Abang nak Isha feel apa yang abang bagi ni kat rumah. Jangan kutuk dahlah” Harraz tergelak. Dia memberikan sekeping cd yang mengandungi video dia bermain gitar sambil menyanyikan lagu buat Isha. Dia berharap Isha suka dengan apa yang diberikannya.
             “Alaaa…yelah-yelah. Nak surprise kan orang pula”bebel Isha sambil membelek cd kosong itu.
             “Mestilah. Ni tanda abang minta maaf dekat sebab abaikan Isha dan tanda abang sayang dan cintakan Isha.”
              “Alolo…sweetnya abang..tapi Isha tak cair pun.”usik Isha. Dia tergelak melihat wajah Harraz yang mencebik.
              “Jangan buat muka macam tu. Tak handsome dah bakal suami Isha ni.”pujuk Isha sambil menggeleng-geleng kepala.
              Harraz turut tersenyum melihat telatah comel Isha.
             “Jom shopping kejap nak sebelum kita balik jumpa mama. Esok abang nak balik Penang dah.” Ajak Harraz.
              “Abang nak beli apa?”
              “Abang nak belikan Isha hadiah. Hari tu birthday Isha abang sempat wish je tak sempat  beli hadiah pun.”
              “Tak payahlah. Nanti-nanti ke. Jomlah balik jumpa mama. Isha malaslah nak pergi shopping.”
           “Abang nak belanja Isha ni. Jomlah ikut abang.” Pujuk Harraz.
           “Tak payahlah abang eh eh, kalau ada barang yang Isha nak nanti Isha beli sendiri. Tak payahlah membazir.”
            “Abang tak bagi apa-apa pun dekat Isha.”
            “Abang dah ingat dan ucapkan birthday Isha pun dah cukup. Tak perlu hadiahlah abang. Isha tahu abang iklhas kan” Isha tersenyum manis.
             “Ni tanda abang…”
             “Tanda abang sayang dan cintakan Isha ke? Tak perlu lah abang. Bagi Isha bila abang ucapkan kata-kata cinta pada Isha,ambil berat pasal Isha tu dah cukup bagi Isha. Isha tegaskan okay. Tak perlu hadiah.”
              “Bosanlah pergi shopping mall. Tak ada tempat yang best lagi ke.” Isha mula membebel.
              Harraz tersenyum. Isha lain daripada perempuan-perempuan di luar sana.Kebanyakkan bila ada duit tempat yang mereka tuju pastilah shopping mall. Berjam-jam membeli belah. Tapi apa yang dia tahu pasal Isha, Isha memang tidak suka ke situ. Membeli barang apa yang perlu sahaja.
              Walapun Isha mempunyai duit yang banyak, tetapi dia tak suka berbelanja. Hanya satu sahaja benda yang akan membuatkan Isha leka. Novel. Harraz perlu mencari tahu novel apa yang terbaru dan semestinya tidak dibeli oleh Isha lagi. Dengan itu dia perlukan Darwisy atau Fira untuk membelek novel milik Isha.
              Harraz akan membelikan Isha novel senyap-senyap tanpa perlu Isha ketahui. Itulah hadiah yang akan dia berikan kepad Isha. Walaupun Isha tidak meminta, tetapi dia tetap mahu memberrikan hadiah itu kepada Isha.
               Sepanjang perkenalan mereka shinggalah mereka sudah bertunang, susah pada Harraz apabila Isha tidak pernah memintanya membeli apa yang dia mahukan. Semuanya menggunakan duit Isha sendiri. Dan sekarang apa salahnya, dia iklhas mahu memberikan hadiah pada Isha.



BAB 21

           Sedang Isha mengemas dapur setelah habis memasak, telefon bimbitnya berbunyi. Tertera nama suamiku di telefon bimbitnya. Isha menguntum senyuman. Ya..dia telah berkahwin dengan Harraz setelah dia tamat degree. Kini dia telah menjadi isteri kepada Harraz. Betapa gembiranya dia.
             Tinggal bersama dengan Harraz di rumah yang dimiliki oleh Harraz di Pulau Pinang. Melayan Harraz, memasak, mengemas iaitu tugasnya sebagai isteri dilakukan sebaik mungkin.
          “Assalamualaikum sayang” sapa Harraz.
          “Waalaikumussalam abang. Abang kat mana ni. Dah makan ke belum?”soal Isha.
          “Abang on the way balik rumah. Isha dah masak. Abang lapar dah ni”ujar Harraz.
           Isha tersenyum. “Isha baru habis masak, tengah kemas dapur.”
           “Isha masak apa”Harraz menyoal lagi.
           “Isha masak asam pedas ikan pari, ketam masak lemak cili api, sayur campur, telur goreng berlada.” Ujar Isha teruja. Dua lauk utama itu merupakan makanan kegemaran suaminya.
           “Ya Allah sayang banyaknya.Siapa nak makan semua tu. Isha masak makanan kegemaran abang ye”
           “Kitalah nak makan. Memang banyak. Isha ada asingkan sikit nak bagi dekat jiran sebelah.”
           “Tak sabarnya nak makan makanan tu.”
           “Kejap..abang call Isha ni guna earphone tak.” Soal Isha risau. Baru dia terfikir soal itu.
           “Tak guna pun.”jawab Harraz selamba.
           “Ya Allah abang ni kan. Dahlah..bahaya tau tak pandu kereta sambil pegang phone. Isha letakka dululah. Isha tunggu abang dekat rumah.”
            “Alaa..temanlah abang borak sampai abang sampai rumah.”Harraz masih lagi mengusik.
            “Bahayalah abang.”tegas suara Isha.
            “Mesti selamat punya.” Harraz bersuara lagi, mengusik orang kesayangannya.
            “No way..dah Isha tunggu kat rumah je. Letak phone tu.”Isha menegaskan kata-katanya. Harraz memang degil. Dia menggeleng kepala dengan sikap Harraz yang suka mengusik itu.  Dia mahu naik ke bilik, membersihkan diri. Sebentaar lagi Harraz akan sampai.
            “Makkkk” Isha terkejut apabila Harraz mengejutkannya yang baru keluar dari dapur. Sejak bila Harraz ada di situ.
            “Abangggg…apa ni. Terkejut Isha tahu. Ingat perompak ke apa ke tadi.”marah Isha. Harraz ketawa dapat mengusik Isha.
            “Bila masa abang masuk ni. Kenapa Isha tak dengar bunyi kereta abang. Baju pun dah bertukar ni. Kenapa Isha tak sedar” bertalu soalan daripada Isha.
            “Abang dah lama balik. Masa abang call Isha tu abang tengah sorok kat sinilah.”Harraz memeluk pinggang ramping milik Isha.
            “Abang ni kan memang sengaja usik Isha kan. Orang punyalah risau dia bawa kereta sambil pegang phone, rupanya dia sampai rumah awal-awal.”Isha menumbuk dada Harraz. Manja. Harraz tersenyum melihat Isha.
             “Tumbuk abang eh.”Harraz mengecilkan matanya.
             “Tumbuk sikit je. Bukan sakit pun.” Isha mennunduk. Dia malu apabila Harraz masih merenung wajahnya.
              Terasa pipinya di cium. Isha mengangkat wajahnya dan melihat Harraz yang tersenyum manis kepadanya.
             “Dah pergi mandi dulu. Masam dah ni.”Harraz masih lagi mengusik. Sehari tak mengusik isteri kesayangannya rasa tak lengkap hidupnya.
              Isha menjeling manja ke arah Harraz sebelum berlalu naik ke bilik.
             “Cepat sayang..abang dah lapar ni.”jerit Harraz dari belakang. Isha mencebik. Harraz ni memang sengaja buat jantungnya berdebar dalam masa yang sama buat dia geram dengan sikap suaminya yang suka mengusik.
          


BAB 22

           “Sayang buat apa ni?” soal Harraz. Dia melabuhkan punggung di sebelah Isha yang sedang duduk sambil bermain handphone di atas katil. Pinggang Isha diraih rapat kepadanya.
            “Cuba teka. Isha tengah buat apa.”
            “Tengah tengok gambar abang.”
            “Salah..buat apa nak tengok gambar abang.”
            “Yelah..mestilah sebab Isha rindukan abang.”
             “Taklah..Isha tengah mesej dengan seseorang.
             “Mesej dengan siapa.” Harraz cuba mengintai telefon bimbitnya. Tetapi Isha dapat melarikan daripada Harraz.
             “Cuba teka?” mood mengusik Isha sudah datang. Dia ketawa.
            “Dengan Fira mungkin?” Harraz melayan Isha. Acuh tak acuh saja. Isha tersengih..we will see..
            “Isha tengah mesej dengan Aizat.”terus membulat mata Harraz. Isha menahan senyum. Dia tahu Harraz tidak suka dia menyebut nama Aizat. Aizat kawan sekelasnya yang cuba memikatnya walaupun tahu Isha sudah berkahwin.
             “What..Isha kenapa mesej dengan dia. Abang tak sukalah.”soal Harraz. Pinggang Isha dilepaskan. Dia tidak memandang wajah Isha.
             “Tak suka? Ke sebab abang cemburu ni.” Usik Isha.
             “Abang cemburu. Puas hati.” Ujar Harraz beremosi. Dia ingin bangun dan beredar dari situ. Terasa panas tiba-tiba.
             Langkah Harraz terhenti apabila Isha menarik tangannya dan didudukkan semula di atas katil. Isha tersenyum manis memandang Harraz. Mengusik tak kena tempatlah pula.
             Isha menghadiahkan ciuman di kedua-dua pipi Harraz. Dia mengusap pipi Harraz. Harraz hanya mendiamkan diri.
            “Janganlah marah Isha. Isha minta maaf okay. Isha sengaja usik abang. Isha tak mesej pun dengan Aizat.” Pujuk Isha. Dia memeluk pinggang Harraz. Memujuk encik suami.
            “Sayang ni kan. Janganlah main-mainkan abang pasal Aizat tu. Tak tenang hati abang tau tak.”
            “Sorrylah abang. Isha usik je. Jangan marah lagi eh.” Isha membuat muka comel.
            “Habis tu Isha buat apa?” soal Harraz. Dia merapatkan lagi kedudukan mereka. Tidak boleh berenggang dengan isterinya.
            “Isha tengah tengok ni.”Isha menunjukkan video Harraz. Video Harraz yang menyanyikan lagu untuknya. Pada penghujung video itu Harraz melamarnya.
             Harraz tersenyum melihat videonya sendiri.
            “Suara abang boleh tahan sedaplah.”puji Isha.
            “Tapi tak boleh tanding suara abang Isha kan.”ujar Isha. Dia menjatuhkan kepalanya di bahu Isha. Ingin bermanja.
             “Memanglah. Tapi sekarang suara abang ni yang selalu buatkan Isha terindu-rindu tahu.”Isha mencubit pipi Harraz.
             “I love you so much sayang. Jangan pernah berhenti cintakan abang tau.”luah Harraz sambil memeluk Isha erat.
             “Isha pun cintakan abang. Abang pun jangan berhenti cintakan Isha. Jangan cari orang lain tau.”balas Isha bahagia. Dia membalas pelukan suaminya sebelum mendaratkan mukanya di dada sasa milik Harraz. Senang melakukan begitu, terasa dirinya begitu bahagia berada dalam pelukan Harraz.
              Harraz menghadiahkan ciuman di dahi isterinya.
             “Terima kasih sayang sebab jadi pelengkap dalam hidup abang. Abang bahagia sangat bila sayang sudi jadi isteri abang. Abang bahagia ada Isha disisi abang. Abang janji abang akan sayang dan cintakan Isha sepenuh hati abang. Abang akan curahkan segala kasih sayang abang buat isteri kesayangan abang ni.”luah Harraz sambil memandang tepat mata Isha.
             “Abang akan jadi suami yang baik untuk Isha dan menjadi papa yang baik lagi handsome untuk anak-anak abang.” Sempat lagi Harraz memuji dirinya sendiri.
             “Isha pun sama abang. Nak ucapkan terima kasih sebab sudi jadi suami Isha. Sebab sayang dan cintakan Isha sepenuh hati abang. Isha pun akan curahkan segala kasih sayang Isha untuk suami Isha yang handsome ni. Isha akan cuba menjadi isteri abang yang terbaik dan mama yang comel untuk anak-anak kita.” Harraz ketawa. Isha juga memuji dirinya sendiri.
             “Abang, Isha nak tanya apa sebab abang cintakan Isha. Abang cintakan Isha sebab diri Isha or sebab Isha orang yang mainkan lagu di bilik muzik dulu.”
             “Okay..jujur abang cakap. Abang jatuh cinta dengan muzik yang Isha mainkan sampaikan abang ingin mencari siapa yang mainkan muzik tu sebenarnya. Dan dalam masa yang sama semakin lama abang kenal dengan Isha, abang yakin dengan perasaan abang abang mula cintakan Isha sebab diri Isha sendiri. Dan bila abang dapat tahu Isha dan orang yang main piano tu orang yang sama, abang tak teragak-agak nak dapatkan Isha plus abang memang cintakan Isha.”
              “Ermm..good answer.” Isha ketawa. Tiba-tiba terfikir nak menanyakan soalan itu.
              “Abang..minggu ni kita balik Kuala Lumpur kan.”soal Isha.
              “Aah..kenapa sayang.”
              “Isha rindu nak jumpa semua orang. Lagi-lagi piano dekat rumah tu.”Isha gelak.
             “Piano yang dia rindukan.”
             “Yelah abang. Dah lama Isha tak sentuh piano kesayangan Isha tu tau. Rindu sangat. Kat sini hari-hari Isha petik gitar je. Rasa macam kaku pula.”
              “Yelah. Minggu ni kita balik. Isha boleh main puas-puas.”
              “I love you abang”
              “I love you sayang” Isha tersenyum bahagia.
                Isha mengemaskan pelukan di pinggang Harraz. Masing-masing melayani perasaan bahagia yang semakin terbentang luas dalam hubungan rumah tangga mereka. Semoga hubungan mereka yang suci ini kekal hingga ke akhir hayat. 


TAMAT :)

3 comments:

  1. jalan cerita yang bagus..hope ada cerpen baru nanti..good luck

    ReplyDelete
  2. Karna Di ERTIGAPOKER Sedang ada HOT PROMO loh!
    Bonus Deposit Member Baru 100.000
    Bonus Deposit 5% (klaim 1 kali / hari)
    Bonus Referral 15% (berlaku untuk selamanya
    Bonus Deposit Go-Pay 10% tanpa batas
    Bonus Deposit Pulsa 10.000 minimal deposit 200.000
    Rollingan Mingguan 0.5% (setiap hari Kamis

    ERTIGA POKER
    ERTIGA
    POKER ONLINE INDONESIA
    POKER ONLINE TERPERCAYA
    BANDAR POKER
    BANDAR POKER ONLINE
    BANDAR POKER TERBESAR
    SITUS POKER ONLINE
    POKER ONLINE


    ceritahiburandewasa

    MULUSNYA BODY ATASANKU TANTE SISKA
    KENIKMATAN BERCINTA DENGAN ISTRI TETANGGA
    CERITA SEX TERBARU JANDA MASIH HOT

    ReplyDelete

- Assalamualaikum...sila tinggalkan komen.
-Kalau suka like or share ok :)
-Segala teguran akan diterima
-Segala comment akan dibalas kalau ada kelapangan..

TERIMA KASIH..Jangan lupa singgah sini lagi ye :D